Menu Sluiten

Veel gestelde vragen

Heeft u een vraag? Wellicht dat deze hieronder beantwoord wordt. Antwoord op medisch inhoudelijke zaken, vindt u wellicht onder onze behandelinformatie.

Opsis Oogziekenhuis staat voor haar missie Zorg voor het oog, met oog voor de mens. Dit vertaalt zich in een klantvriendelijk team van professionele medewerkers die waarde hechten aan persoonlijke aandacht, uitgebreide informatievoorziening en korte wachttijden. In tegenstelling tot grote ziekenhuizen zijn de lijntjes kort en kan een consult of behandeling relatief snel plaatsvinden. Uiteraard voldoet Opsis aan de hoogste certificeringen binnen haar vakgebied.

Een actueel overzicht van onze wachttijden vindt u op onze wachttijdenpagina.

Voor 2019 hebben alle zorgverzekeraars een contract afgesloten met Opsis Oogziekenhuis. Voor de oogheelkundige zorg dat onderdeel is van de basisverzekering heeft u bij Opsis geen extra kosten, mits u in het bezit bent van een geldige verwijsbrief. Wel is het mogelijk dat uw behandeling bij Opsis gedeeltelijk of geheel valt onder uw eigen risico. Indien u wilt weten of dit het geval is, adviseren wij u contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Naast verzekerde zorg, bieden wij ook onverzekerde zorg aan. Hierover leest u meer op de pagina vergoedingen.

Voor het maken van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch contact met ons opnemen. Wij zijn van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 te bereiken op 088 – 664 9674.

Opsis Oogziekenhuis heeft twee vestigingen: in Amstelveen en in Alkmaar. Voor beide vestigingen hebben wij een routebeschrijving. 

Routebeschrijving Alkmaar
Routebeschrijving Amstelveen

Heeft u een afspraak bij Opsis Oogziekenhuis? Dan verzoeken wij u mee te nemen:

  • Een geldig legitimatiebewijs, zoals een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs;
  • Een geldige verwijsbrief;
  • Indien van toepassing: een actueel medicatieoverzicht;
  • Indien van toepassing: uw laatst aangemeten bril (en brillenkoker);
  • Indien van toepassing: een contactlenzendoosje met vloeistof.

Indien u verhinderd bent voor uw afspraak, verzoeken wij u telefonisch contact met ons op te nemen om te afspraak te annuleren of verplaatsen. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 telefonisch te bereiken op 088 – 664 9674. 

Let op: afspraken dienen minimaal 24 uur van tevoren afgezegd te worden. Wanneer u dit niet doet, zijn wij genoodzaakt hier kosten voor in rekening te brengen.

Indien u verhinderd bent voor uw afspraak, verzoeken wij u telefonisch contact met ons op te nemen om te afspraak te annuleren of verplaatsen. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 telefonisch te bereiken op 088 – 664 9674. 

Let op: afspraken dienen minimaal 24 uur van tevoren afgezegd te worden. Wanneer u dit niet doet, zijn wij genoodzaakt hier kosten voor in rekening te brengen.

Nee, tijdens onderzoeken en behandelingen in ons ziekenhuis verzoeken wij u geen contactlenzen te dragen. Laat daarom op de dag van uw afspraak uw lenzen uit of neem een lenzendoosje met vloeistof mee.

Voor een organisatie als Opsis is het van groot belang om te weten wat patiënten van onze diensten vinden en hoe wij deze verder kunnen verbeteren. Het is daarom prettig om te horen wat goed gaat en wat we zouden kunnen verbeteren. Ook vernemen we het graag als iets helemaal niet is gelopen zoals u had gehoopt, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Hoe u uw compliment, opmerking of klacht aan ons kunt laten weten, leest u in onze informatiefolder.

Om uw medisch dossier op te vragen, dient u het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen en deze naar Opsis te verzenden. Het kan dan tot vier weken duren tot u bericht krijgt dat u het medisch dossier kunt komen afhalen.

In Nederland geldt een legitimatieplicht in de zorg. Dit houdt in dat iedereen, ook kinderen onder de 14 jaar, een geldig legitimatiebewijs moet tonen. 

Indien u geen geldig legitimatiebewijs kunt tonen, kunnen de kosten van de behandeling niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. In dat geval zijn wij genoodzaakt alle kosten van de behandeling op u te verhalen. Meer informatie over de legitimatieplicht in de zorg, vindt u op de website van de Rijksoverheid.

De zorgverzekeraars stellen strenge eisen aan de vergoeding van medisch specialistische zorg. In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is vastgelegd dat vergoeding van een behandeling alleen mogelijk is indien de patiënt een verwijzing heeft van de huisarts, bedrijfsarts, medisch specialist of andere door de zorgverzekeraar geaccepteerde verwijzer. Indien u niet in het bezit bent van een geldige verwijsbrief, wordt de behandeling niet vergoed door de zorgverzekeraar en zullen de kosten op u worden verhaald.

Amstelveen: ja, deze vestiging is toegankelijk voor mindervaliden. Let op: er is geen mindervalidentoilet aanwezig.

Alkmaar: nee, deze vestiging is momenteel nog niet toegankelijk voor mindervaliden. Op dit moment wordt deze vestiging nog verbouwd. Wanneer de verbouwingen zijn afgerond, is de vestiging toegankelijk voor mindervaliden (inclusief mindervalidentoilet).

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.